Zapraszamy do zapoznania się z wynikami dorocznych nagród Klubu Miłośników Filmu. W tym roku pojawiły się dwie nowe kategorie: najlepsza kwestia oraz najlepsza postać. Podobnie jak w zeszłym roku, przygotowaliśmy też TOP5 najlepszych filmów według poszczególnych członków KMF-u (oraz stałych współpracowników), do którego przejrzenia serdecznie zachęcamy!

ŚCIĄGNIJ TAPETĘ ZE ZŁOTYM KRABEM KMF



Najlepszy
film anglojęzyczny
No Country for Old Men
To nie jest kraj dla starych ludzi
Klasyczny thriller oparty na zaufaniu do widza, przypowieść o walce dobra ze złem zakończona gorzką refleksją, najeżona inteligentnymi dialogami opowieść o chciwości, sentymentalne spojrzenie na kondycję dzisiejszego świata itd. "To nie jest kraj dla starych ludzi" jest jednym z tych filmów, które poprzez bogactwo możliwych interpretacji, mogą być odczytywane na dziesiątki różnych sposobów, bowiem wymagają osobistego zaangażowania widza. Fakt, że tak wiele osób uznało ten film za dzieło mówi sam za siebie. [Beowulf]
POZOSTALI NOMINOWANI:
There Will Be Blood (Aż poleje się krew)
Juno (Juno)
The Mist (Mgła)
The Dark Knight (Mroczny Rycerz)


Najlepszy film
nieanglojęzyczny
[REC]
([REC])
"REC" wygrało popularnością, ale, dodajmy, popularnością zasłużoną: bo to horror totalny, od (niemal) pierwszej do ostatniej minuty, niesamowicie klimatyczny (ach, te hiszpańskie kamienice!), o gęstej, systematycznie narastającej atmosferze histerii. To także powrót nie-komediowych zombie. Mnie osobiście "REC" wyrwał z bardzo długiego okresu marazmu. Znowu zaczęłam się bać. [Artemis]
POZOSTALI NOMINOWANI:
Le Scaphandre et le papillon (Motyl i skafander)
Klass (Nasza Klasa)
Sierociniec (El Orfanato)
Lat den rätte komma in (Pozwól mi wejść)


Najlepszy film polski
33 sceny z życia
Małgorzata Szumowska stworzyła film niepolski - nie ma w "33 scenach z życia" żadnych śladów martyrologii, mentalnego sadomasochizmu czy resztek romantyczno-straceńczej spuścizny narodowej. Jest analiza, może rzeczywiście trochę zbyt zdystansowana, ale celna jak diabli; Szumowska bierze pod lupę zarówno miłość, jak i śmierć, i udowadnia, że jedno nie może istnieć bez drugiego, że każde rządzi się swoimi prawami i w każdym, często w ekstremalny sposób, granice tego, co prawidłowe i słuszne, zacierają się. Poruszające kino z kraju nadwiślańskiego, które niesie nadzieję na podniesienie się rodzimej kinematografii z kolan. [Beowulf]
POZOSTALI NOMINOWANI:
Boisko Bezdomnych
Lekcje Pana Kuki
Mała Moskwa
Rezerwat


Najlepszy
film animowany
Wall-E
(Wall-E)
Na długo przed premierą wiadomo było, że "Wall-E" będzie najlepszym filmem animowanym roku! Dlaczego? Bo to PIXAR, a PIXAR to niemal z definicji bezkonkurencyjna, najwyższa jakość, z którą mógłby rywalizować tylko... PIXAR. Zastanawiam się tym samym co to będzie, jak w jednym roku ta bezbłędna firma wyda na świat dwa filmy! [Dux]
POZOSTALI NOMINOWANI:
Horton Hears a Who! (Horton słyszy Ktosia)
Kung-Fu Panda (Kung Fu Panda)
Persepolis (Persepolis)
Vexille - 2077 Nippon Sakoku (Vexille)


Najlepszy film
prosto na DVD
Funny Games U.S.
(Funny Games U.S.)
Michael Haneke jest twórcą zbyt inteligentnym, by posądzać go o pazerność i uległe podążanie za rimejkową modą. W "Funny games US" elementem przekazu jest już sam fakt, iż film w ogóle powstał. Mamy teraz dwie wersje, europejską i amerykańską, tak samo trzymające w napięciu, równie dobrze zagrane; porównywać je możemy do woli, i rechotać, że w austriackim oryginale nawet dzieciak jest brzydki, a za oceanem tylko Rothowi można odmówić wdzięku. Haneke podchodzi widza w sposób niebywale perfidny: "chciałeś, to masz", mówi, niszcząc nie tylko ścianę czwartą, ale i piątą, wychodząc poza taśmę celuloidową, sam stając się częścią spektaklu, jako reżyser i aktor w jednej osobie. To kpina. I zjawisko. [Artemis]
POZOSTALI NOMINOWANI:
Run Fatboy Run (Gazu, mięczaku, Gazu)
A Prairie Home Companion (Ostatnia audycja)
Red (Red)
Teeth (Zęby)


Najlepszy serial
Dexter
(Dexter)
Siła Dextera to przede wszystkim kreacja Michaela C.Halla. To on trzyma wszystko w ryzach, a swojemu oryginalnemu bohaterowi potrafi nadać prawdziwie ludzkie i przejmujące oblicze. Zaraz za nim idą kolejni aktorzy, którzy świetnie odnajdują się w swoich rolach i tworzą rewelacyjne tło dopełniające głównego bohatera. Jest klimat, który sączy się z ekranu niczym afrodyzjak, jest zajmująca akcja, która nie pozwala oderwać się od kolejnego odcinka, są rewelacyjne dialogi, muzyka, czołówka... Czego chcieć więcej? Dexter to bez wątpienia serialowa rozrywka najwyższej próby. [Krove]
POZOSTALI NOMINOWANI:
Desperate Housewives (Gotowe na wszystko)
Californication (Californication)
House, M.D. (Dr House)
My Name Is Earl (Na imię mi Earl)


Najlepsza reżyseria
Joel i Ethan Coen - No Country for Old Men
(To nie jest kraj dla starych ludzi)
Bracia Coen co jakiś czas zaskakują świat swoim nowym tworem, który wymyka się łatwej kategoryzacji i oddziałuje na wielu poziomach materii filmowej. W "To nie jest kraj dla starych ludzi" wspięli się na wyżyny swojego fachu, tworząc za pomocą klasycznych środków obraz niepokojący i niejednoznaczny. Film z jednej strony spokojny, wyważony, refleksyjny, a z drugiej szarpiący nerwy suspensem, rozwojem narracji; smucący swoją gorzką refleksją. Nic nie zostaje pozostawione przypadkowi. Czuć tu kontrolę totalną; pomysł na każdą scenę, na każdy kadr filmu. To nabyty przez lata kunszt braci powoduje, że "To nie jest kraj dla starych ludzi" nie zostanie szybko zapomniany. [Beowulf]
POZOSTALI NOMINOWANI:
Paul Thomas Anderson - There Will Be Blood (Aż poleje się krew)
Sidney Lumet - Before the Devil Knows You're Dead (Nim diabeł dowie się, że nie żyjesz)
Christopher Nolan - The Dark Knight (Mroczny Rycerz)
Ridley Scott - American Gangster (American Gangster)


Najlepszy scenariusz
Joel i Ethan Coen - No Country for Old Men
(To nie jest kraj dla starych ludzi)
Coenowie dokonali adaptacji pełnej, perfekcyjnej, dopracowanej w najdrobniejszym szczególe. Książka Cormaca McCarthy'ego posłużyła im za punkt wyjścia do stworzenia niesamowitej filmowej historii, w której każdy element stanowi odrębne arcydzieło. Rewelacyjnie nakreśleni bohaterowie, rewelacyjne dialogi (scena na stacji benzynowej to sięgnięcie szczytu szczytów), rewelacyjna historia, która przykuwa uwagę widza od początku do końca. To wszystko udało im się skupić w tym epokowym dziele. Swoim scenariuszem stawiają światu diagnozę. Diagnozę bolesną, okrutną, ale jakże szczerą i prawdziwą, jakże przepełnioną fascynującym magnetyzmem i nutką nostalgii, która przyciąga każdego już od pierwszej sekundy. Majstersztyk. [Krove]
POZOSTALI NOMINOWANI:
Paul Thomas Anderson - There Will Be Blood (Aż poleje się krew)
Diablo Cody - Juno (Juno)
Kelly Masterson - Before the Devil Knows You're Dead (Nim diabeł dowie się, że nie żyjesz)
Martin McDonagh - In Bruges (Najpierw strzelaj, potem zwiedzaj)


Najlepszy aktor
pierwszoplanowy
Daniel Day-Lewis - There Will Be Blood
(Az poleje sie krew)
"Aż poleje się krew" nosi wszelkie znamiona opowieści epickiej, jednak w ostatecznym rozrachunku okazuje się nie monumentalnym freskiem, a detalicznym portretem jednej nietuzinkowej postaci: Daniela Plainview. Day-Lewis stworzył kreację totalną, obsesyjnie wypełniając każdą minutę filmu. Jego Plainview jest nieprzewidywalny w szalonej konsekwencji (tak, paradoks) swoich działań. Zrekonstruować jego przeszłość trudno, podobnie jak motywy: wobec tej postaci widz lubujący się w dokonywaniu moralnego osądu nad bohaterami, pozostaje zupełnie bezradny. Jakby nie tylko obejrzał film, ale spotkał człowieka - odpychającego i fascynującego zarazem. [Artemis]
POZOSTALI NOMINOWANI:
Robert Downey Jr - Iron Man (Iron Man)
Johnny Depp - Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (Sweeney Todd: Demoniczny Golibroda z Fleet Street)
Tommy Lee Jones - In the Valley of Elah (W dolinie Elah)
Denzel Washington - American Gangster (American Gangster)


Najlepszy aktor
drugoplanowy
Heath Ledger - The Dark Knight
(Mroczny Rycerz)
Javier Bardem miał fart, że dostał Oscara rok temu. W naszych Złotych Krabach trafił niestety na rok Heatha Ledgera i przegrał sromotnie z kreacją zmarłego nieszczęśliwie aktora, który za swojego koncertowo odegranego Jokera zgarnia wszystkie możliwe nagrody. Ledger wtopił się w rolę fizycznie i psychicznie, do tego dodano kolorystycznie krzyczące ubiory, fryzurę wkurzonego Chopina, bliznę po "why so serious?" i szalony makijaż. Powstał czarny charakter, o którym będą książki pisać! [Dux]
POZOSTALI NOMINOWANI:
Paul Dano - There Will Be Blood (Aż poleje się krew)
Robert Downey Jr - Tropic Thunder (Jaja w tropikach)
Javier Bardem - No Country for Old Men (To nie jest kraj dla starych ludzi)
Eddie Marsan - Happy-Go-Lucky (HAPPY-GO-LUCKY, czyli CO NAS USZCZĘŚLIWIA)


Najlepsza aktorka
pierwszoplanowa
Sally Hawkins - Happy-Go-Lucky
(HAPPY-GO-LUCKY, czyli CO NAS USZCZĘŚLIWIA)
Sally Hawkins w filmie Mike'a Leigh to prawdziwy dynamit emocji - kobieta, która nigdy nie przestaje się uśmiechać, a każdą sytuację potrafi skomentować w jakiś przewrotny, zabawny sposób. Jednak nie w tym tkwi siła tej kreacji. Poppy nie jest bowiem bezmyślnie przyjmującą świat optymistką - grać z głupim uśmiechem na ustach potrafi każdy. Bohaterka "Happy-Go-Lucky" jest w pełni świadoma tego, że świat, który ją otacza nie jest wcale taki wesoły. Sally Hawkins pokazuje więc osobę, która mimo trudnej rzeczywistości stara się zatrzymać uśmiech na swojej twarzy. Jednak o prawdziwej klasie tej kreacji świadczą te momenty, kiedy ten uśmiech z twarzy znika, ukazując, jak inteligentną i świadomą rzeczywistości osobą jest Poppy. Stworzenie postaci tak wariackiej, pogodnej, a mimo to - realistycznej, to wielkie osiągnięcie, za które Sally Hawkins należy się prawdziwe uznanie. [Karol]
POZOSTALI NOMINOWANI:
Keira Knightley - Atonement (Pokuta)
Laura Linney - The Savages (Rodzina Savage)
Ellen Page - Juno (Juno)
Francess McDormand - Burn After Reading (Tajne przez poufne)


Najlepsza aktorka
drugoplanowa
Amy Ryan - Gone Baby Gone
(Gdzie jestes, Amando?)
Rysy twarzy Amy Ryan muszą wyrażać jakąś dziwaczna sprzeczność. Jak bowiem inaczej wytłumaczyć to, że filmowi twórcy decydują się obsadzać ją zarówno w rolach maksymalnego ludzkiego ochłapu ze społecznego marginesu, jak i absolutnie słodkiej i zabawnej pracownicy firmy sprzedającej papier ("The Office") czy uroczo nieśmiałej policjantki ("The Wire")? Cóż, nie da się ukryć, że przyczyną powyższego jest nie tylko specyficzna aparycja aktorki, ale również spory talent. W "Gdzie jesteś, Amando?" nie dość, że w bardzo przekonujący sposób wciela się w rolę matki, której nie chciałoby mieć żadne dziecko, to na dodatek udaje jej się wykreować najlepszą kreację w filmie, spychając w cień takich niekwestionowanych mistrzów sztuki aktorskiej, jak Ed Harris czy Morgan Freeman. [Jakuzzi]
POZOSTALI NOMINOWANI:
Gillian Anderson - How to Lose Friends & Alienate People (Jak stracić przyjaciół i zrazić do siebie ludzi)
Jennifer Garner - Juno (Juno)
Mila Kunis - Forgetting Sarah Marshall (Chłopaki też płaczą)
Marcia Gay-Harden - The Mist (Mgła)


Najlepszy młody
aktor / aktorka
Lina Leandersson - Lat den rätte komma in
(Pozwól mi wejść)
Wystarczy obejrzeć "Paranoid Park", "12 lat i koniec", "Naszą klasę" czy "Joshuę", by zauważyć, iż mieliśmy w tym roku szereg dziecięcych kreacji bez dwóch zdań znakomitych. Szwedzkie "Pozwól mi wejść" mrozi dojrzałością młodych aktorów. Lina Leandersson i Kare Hadebrandt grają tak, jak ich wielcy-mali poprzednicy, jak Ana Torrent w "Nakarmić kruki" czy Leigh McCormack w "Kresie długiego dnia", bardziej spojrzeniem niż słowami. Leandersson jest prawdziwa jako dziewczynka, i jako wampir, jako dziecko i jako istota bez wieku, płci: nawet gdy się uśmiecha (a uśmiech ma zaprawdę niesamowity), jej wzrok przeszywa widza niewyobrażalnym smutkiem. Eli to młodość i starość, wrażliwość i brutalność. Utożsamia samotność, ale jest twoją potencjalną siostrzaną duszą. I miłością. Niesamowita postać. [Artemis]
POZOSTALI NOMINOWANI:
Vallo Kirs - Klass (Nasza Klasa)
Kare Hadebrandt - Lat den rätte komma in (Pozwól mi wejść)
Gabe Nevins - Paranoid Park (Paranoid Park)
Saoirse Ronan - Atonement (Pokuta)


Najlepszy
zespół aktorski
No Country for Old Men
(To nie jest kraj dla starych ludzi)
Choć większość stawki aktorskiej z "To nie jest kraj dla starych ludzi" nie spotkała się w filmie nawet w jednej scenie, widać jak na dłoni, że aktorzy dobrani zostali do swoich ról idealnie, że grają w tej samej tonacji. Wytwarza się między nimi magiczny rodzaj ekranowej chemii, choć - paradoksalnie - nawet się nie widzą. To tak, jakby drużyna pływaków synchronicznych po mistrzowsku wykonała program mając zawiązane oczy. Brawa dla Ellen Chenoweth odpowiedzialnej za casting. [Dux]
POZOSTALI NOMINOWANI:
Ben Stiller, Robert Downey Jr., Jack Black, Tom Cruise - Tropic Thunder (Jaja w tropikach)
Colin Farrell, Brendan Gleeson i Ralph Fiennes - In Brudges (Najpierw strzelaj, potem zwiedzaj)
George Clooney, John Malkovich, Brad Pitt, Frances McDormand - Burn After Reading (Tajne przez poufne)
Russell Crowe i Denzel Washington - American Gangster (American Gangster)


Najlepsza kwestia
"Why so serious?" - The Dark Knight
(Mroczny rycerz)
Ta kwestia stała się kultowa jeszcze zanim film trafił na ekrany kin. W dniu śmierci Heatha Ledgera wszyscy jak jeden mąż ustawili swoje opisy GG na: "Why so serious?", przyłączając się w ten sposób do żałoby po zmarłym aktorze. W filmie kwestia ta podana zostaje w bardzo intrygujący sposób - i podobnie jak sztuczka z ołówkiem, daje nam o Jokerze potężną dawkę informacji, choć kto wie, na ile prawdziwych... [Dux]
POZOSTALI NOMINOWANI:
"If you let my daughter go now, that'll be the end of it. I will not look for you, I will not pursue you. But if you don't, I will look for you, I will find you, and I will kill you" - Taken (Uprowadzona)
"I told you I would find you" - Taken (Uprowadzona)
"Jesus, what a clusterfuck!" - Burn After Reading (Tajne przez poufne)
"I drink your milkshake! I drink it up!" - There Will Be Blood (Aż poleje się krew)


Najlepsza postać
Joker - The Dark Knight
(Mroczny rycerz)
Cóż, w 2008 roku o nikim innym nie mówiło się tak wiele, jak o Heacie Ledgerze i Jokerze w jego wykonaniu. O ile przy okazji przedpremierowych zachwytów nad kreacją Ledgera mówiło się o wynoszeniu jej na piedestał z powodu śmierci aktora, o tyle sam film i to co Ledger w nim pokazuje, nie pozostawia cienia wątpliwości, że Joker to najlepsza filmowa postać roku 2008 i jedna z najlepszych w historii kina! [Dux]
POZOSTALI NOMINOWANI:
Anton Chigurh - No Country for Old Men (To nie jest kraj dla starych ludzi)
Daniel Plainview - There Will Be Blood (Aż poleje się krew)
Kirk Lazarus - Tropic Thunder (Jaja w tropikach)
WALL-E - WALL-E (WALL-E)


Najlepsza muzyka
Dario Marianelli - Atonement
(Pokuta)
Melodyjny, rytmiczny nastrój sielanki z początku filmu, przejmujący opis muzyczny Dunkierki, wreszcie słynny już motyw maszyny do pisania - lejtmotif partytury, wpleciony do większości kompozycji - muzyka, którą Dario Marianelli stworzył na potrzeby "Pokuty", fenomenalnie komponuje się z tym, co dzieje się na ekranie; poszczególne kompozycje swoimi tonacjami, czasem żwawymi i radosnymi, czasem gorzkimi i refleksyjnymi, odzwierciedlają wachlarz emocji, który stanowi o sile "Pokuty". Bez kompozycji Marianelliego film Wrighta byłby cieniem samego siebie. [Beowulf]
POZOSTALI NOMINOWANI:
Jon Brion, Jonny Greenwood - There Will Be Blood
(Aż poleje się krew)
James Newton Howard, Hans Zimmer - The Dark Knight (Mroczny rycerz)
Danny Elfman - Wanted (Wanted - Ścigani)
James Newton Howard - The Happening (Zdarzenie)


Najlepsza składanka
z muzyką filmową
Across the Universe
(Across the Universe)
Piosenki Beatlesów są klasyką, kanonem, dla wielu wręcz świętością, na pewno więc nie można twórcom coverów odmówić odwagi w starciu się z monolitem popkultury. Jednak eksperyment ten wyszedł zadziwiająco dobrze - wszystkie rearanżacje trzymają wysoki poziom, a wiele z nich, nie boję się tego napisać, jest co najmniej tak dobrych jak wykonania chłopaków z Liverpoolu. Sednem filmu Taymor są piosenki i treści z nich płynące - to obraz, cała wizualizacja musi się zgrać z kawałkami, a dzięki temu, że stoją one na tak wysokim poziomie, film jest tak barwny. [Beowulf]
POZOSTALI NOMINOWANI:
Control (Control)
Juno (Juno)
Mamma Mia (Mamma Mia)
Once (Once)


Najlepsza piosenka
stworzona do filmu
Another way to die - Jack White i Alicia Keys
Quantum of Solace

(007 Quantum of Solace)
Muszę przyznać, że na początku nie byłem przekonany do tej piosenki. W porównaniu z tym co w "Casino Royale" pokazał Chris Cornell wydawała mi się mdła i nijaka. Okazało się jednak, że nie mogłem się bardziej mylić. Po kilkakrotnym przesłuchaniu było coraz lepiej, aż w pewnym momencie, tego przebojowego numeru słuchałem dosłownie bez przerwy. Kawałek został świetnie skomponowany, wykonanie jest chwytliwe i wpadające w ucho, a dodatkowego smaczku dodaje zgrabny tekst. A poza tym genialne intro i unoszący się w całym kawałku klimat agenta 007. W rezultacie otrzymujemy przebojowy utworek, który z każdym kolejnym przesłuchaniem nabiera nowych walorów. Nic dodać nic ująć. O nowym Bondzie można powiedzieć wiele złego, ale na pewno nie to, że nie promuje go 'hitowa' piosenka. [Krove]
POZOSTALI NOMINOWANI:
"Guaranteed" - Eddie Vedder
Into the Wild (Wszystko za życie)
"Ballada o kwiatach" - Marek Roman
Rezerwat (Rezerwat)
"Little Things" - Danny Elfman i Trevor Horn
Wanted (Wanted - Ścigani)
"Falling Slowly" - Glen Hansard i Markéta Irglová
Once (Once)


Najlepszy montaż
No Country for Old Men
To nie jest kraj dla starych ludzi
Nagrodzenie "No Country For Old Men" w tej kategorii było dla mnie przyjemną niespodzianką. Łatwo byłoby bowiem nagrodzić tu "Mrocznego Rycerza", bo to kino zmontowane dynamicznie i pod każdym względem poprawnie. Cieszę się jednak, że w tej kategorii zwyciężył film Coenów. To nieśpieszny film, w którym montaż odgrywa wyjątkowo ważną rolę, bo buduje dramaturgię i klimat. To montaż pełen skupienia, dawkowany z wielkim wyczuciem i w idealnych proporcjach, tworzący sceny niepokojące i trzymające w napięciu. [Karol]
POZOSTALI NOMINOWANI:
Atonement (Pokuta)
The Dark Knight (Mroczny rycerz)
Le Scaphandre et le papillon (Motyl i skafander)
Cloverfield (Projekt: Monster)


Najlepsza scenografia
Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street
(Sweeney Todd: Demoniczny Golibroda z Fleet Street)
Ascetyczne wnętrza zakładu fryzjerskiego głównego bohatera, plac na którym odbywa się pojedynek golibrodów, piekarnia pani Lovett - każde pomieszczenie czy plener świetnie oddaje ducha opowieści i wciąga widza w zakręcony świat Tima Burtona. Reżyser powinien dziękować osobom odpowiedzialnym za scenografię, bo duża ich zasługa w tym, iż mógł urzeczywistnić swoje groteskowe wizje. [Dirk]
POZOSTALI NOMINOWANI:
There Will Be Blood (Aż poleje się krew)
Hellboy II: The Golden Army (Hellboy 2: Złota Armia)
I Am Legend (Jestem legendą)
Atonement (Pokuta)


Najlepsze zdjęcia
There Will Be Blood
(Aż poleje się krew)
Robert Elswit, stały współpracownik Paula Thomasa Andersona, po raz kolejny stanął na wysokości zadania. Ten znakomity operator zawsze potrafi zrozumieć wizję reżysera, a każdy ich wspólny film jest inny i zrobiony w zupełnie odmiennym stylu. Jednak to, czego dokonał Elswit w "Aż poleje się krew" to prawdziwe mistrzostwo świata - w powolnych kadrach kryje się wielka siła, a nawet najprostsze sceny nabierają wielkiego dramatyzmu i rozmachu. Są tu kadry, które zostają w pamięci jeszcze długo po seansie: Eli i Plainview w kościele, na tle wielkiego krzyża. Plainview na tle płonącego szybu czy w finałowej konfrontacji z Elim. W zdjęciach Elswita z jednej strony widać epicki rozmach, z drugiej jednak czai się w nich jakaś groza, niepokój, zimno. Zaraz potem mamy kadry spokojne i usypiające uwagę widza, albo takie, które idealnie współgrają z emocjami bohaterów na ekranie. Znakomite, niejednoznaczne zdjęcia o dużej sile, które idealnie budują klimat i przekaz filmu. [Karol]
POZOSTALI NOMINOWANI:
No Country for Old Men (To nie jest kraj dla starych ludzi)
The Dark Knight (Mroczny rycerz)
Le Scaphandre et le papillon (Motyl i skafander)
Atonement (Pokuta)


Najlepsze
efekty wizualne
The Dark Knight
Mroczny rycerz
Efekty wizualne w "Mrocznym Rycerzu" nie są może żadnym kamieniem milowym w tej dziedzinie - są natomiast wykorzystane niezwykle precyzyjnie i z głową, co sprawia, że podnoszą wartość estetyczną i realizacyjną filmu. Potęgują jego rozmach i komplementują fabułę, nie wybijając się przy tym na pierwszy plan. A to w czasach naładowanych CGI blockbusterów jest nie lada wyczynem. [Beowulf]
POZOSTALI NOMINOWANI:
Hellboy II: The Golden Army (Hellboy 2: Złota Armia)
Iron Man (Iron Man)
Cloverfield (Projekt: Monster)
Wanted (Wanted - Ścigani)


Najlepsze kostiumy
Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street
(Sweeney Todd: Demoniczny Golibroda z Fleet Street)
Kostiumy są kolejnym elementem, który tworzy specyficzny quasi-wiktoriański klimat "Sweeneya Todda", nadaje mu wyrazu i charakteru oraz sprawia, że tak łatwo w niego 'wsiąknąć'. No i co by nie pisać - wpisuje się perfekcyjnie w burtonowskie tradycje. [Beowulf]
POZOSTALI NOMINOWANI:
Hellboy II: The Golden Army (Hellboy 2: Złota Armia)
Elizabeth: The Golden Age (Elizabeth: Złoty Wiek)
The Dark Knight (Mroczny rycerz)
Atonement (Pokuta)


Najlepsza
charakteryzacja
Tropic Thunder
(Jaja w tropikach)
Mógłbym napisać, że nagradzamy "Jaja w tropikach" za charakteryzację umorusanych żołnierzy, wiarygodnie przedstawioną ludzką głowę - z której krew spijał Ben Stiller, za urwane kończyny, za Stillera przerobionego na upośledzonego chłopca i Cruise'a na obleśnego grubasa, ale tak naprawdę wystarczą tu dwa słowa: Kirk Lazarus! [Dux]
POZOSTALI NOMINOWANI:
[REC] ([REC])
Hellboy II: The Golden Army (Hellboy 2: Złota Armia)
The Dark Knight (Mroczny rycerz)
Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (Sweeney Todd: Demoniczny Golibroda z Fleet Street)


Najlepsza scena
Joker spotyka się z mafią i robi "sztuczkę z ołówkiem" - The Dark Knight
(Mroczny Rycerz)
Niemal każdy członek KMF, który po powrocie z kina pisał na forum o "Mrocznym Rycerzu" wspominał przede wszystkim o zaskakującej "sztuczce z ołówkiem". I faktycznie, ta ociekająca czarnym humorem scena warta jest wspominania i nagrodzenia, bowiem w ciągu kilku sekund mówi nam o postaci Jokera więcej niż sto zdań najlepszego dialogu. [Dux]
POZOSTALI NOMINOWANI:
Dracula: The Musical - Forgetting Sarah Marshall (Chłopaki też płaczą)
Finałowa strzelanina - John Rambo (Rambo)
Finał z "The Host of Seraphim" w tle - The Mist (Mgła)
Scena chrztu Daniela Plainview - There Will Be Blood (Aż poleje się krew)


Najlepszy trailer
Cloverfield
(Projekt: Monster)
Niezmiernie cieszy mnie fakt, że "Projekt: Monster" otrzymuje jednego z naszych Złotych Krabów, bo ten nietuzinkowy monster-movie zasługuje na pamięć i wyróżnienie. Trailer, podobnie jak film, nie odsłania wszystkich kart, a jedynie - przy pomocy minimalistycznych środków - zaostrza apetyt na niezapomniane, katastroficzne wrażenia, ukazane w zupełnie nowy sposób! [Dux]
POZOSTALI NOMINOWANI:
Tropic Thunder (Jaja w tropikach)
Rambo (John Rambo)
The Dark Knight (Mroczny rycerz)
Taken (Uprowadzona)


Najlepsze wydanie DVD
300 - limitowana edycja 3DVD, z książką i zdjęciami
(300)
Aż dziw bierze, że tak ładne, kolekcjonerskie, 3-płytowe wydanie filmu "300" wyszło niemal rok po premierze standardowego wydania DVD. Gustowne, podłużne opakowanie typu digi-pack, dodatkowa płyta z materiałami specjalnymi, kilkudziesieciostronicowa książeczka z fotosami oraz pocztówki przedstawiajace mini-postery filmowe + piękna oprawa graficzna całości - to wszystko sprawiło, że "300 - Limited Collector's Edition" zdobyło w pelni zasłużonego Złotego Kraba w kategorii najlepszego wydania DVD roku 2008! [Alieen]
POZOSTALI NOMINOWANI:
Dorwać Smarta ("Get Smart")
(wydanie kolekcjonerskie "But")
Indiana Jones i Królestwo Kryształowej Czaszki (Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull)
(wydanie specjalne z "Kryształową Czaszką")
Wanted(Wanted - Ścigani)
(wydanie kolekcjonerskie 2DVD)
Wall-E (Wall-E)
(wydanie 2-płytowe)


Najlepszy plakat
There Will Be Blood - "Biblia"
Aż poleje się krew
Projekt skromny, przy blockbusterowych kolażach niemal minimalistyczny. I niebywale działa na wyobraźnię, bo odwołuje się do religijnych wątków. Plakat do "Aż poleje się krew" jest jak zniszczona, pomarszczona okładka Biblii. Biblia i Ameryka? Biblia i krew? [Artemis]
POZOSTALI NOMINOWANI:
Cloverfield (Projekt: Monster)
Burn After Reading (Tajne przez poufne)
The Dark Knight (Mroczny rycerz)
The Happening (Zdarzenie)





ŚCIĄGNIJ TAPETĘ ZE ZŁOTYM KRABEM KMF


PLEBISCYTY KMF
STRONA GŁÓWNA

e-mailPlebiscyt przeprowadził: Karol
Klub Miłośników Filmu, 18 lutego 2009