Rankingów najlepszych reżyserów powstało już zapewne setki.Co roku powstają nowe, podobno obiektywne i podobno bezsprzecznie wskazujące
na twórców najważniejszych i najpopularniejszych. Nie nam oceniać, które zestawienie jest wiarygodne, bo takiej oceny wydać nie można - zawsze istnieją jakieś mniejsze bądź większe wątpliwości lub niejasności...

I z tego powodu proponujemy własne zestawienie - sumę subiektywnych ocen członków Klubu Miłośników Filmu. Chcieliśmy uciec jak najdalej od poprawności i rzetelności, które przy opracowywaniu tego typu rankingów
są często wymagane. Wynikiem jest zestawienie, które pokazuje przede wszystkim tych reżyserów, o których współczesny kinoman - miłośnik wszelkiego rodzaju kina - pamięta i których docenia. Bez zadęcia,
bez oglądania się na podpowiedzi, odważnie i jak najbardziej szczerze
każdy z Klubowiczów podał swoje typy w odpowiedniej kolejności przypisując stosowną ilość punktów konkretnemu reżyserowi.


50-41  40-31  30-21  20-11  10-1

20
Peter Weir
Gdy myślę Peter Weir, to zastanawiam się, jak ten świetny reżyser był
wstanie uchować się w skomercjalizowanym świecie Hollywood, bo Peter Weir tometafizyka, szacunek dla bohatera i bardzo rzadkie u współczesnych twórcówzaufanie do wartości czysto humanistycznych. To reżyser, którego filmyczynią życie łatwiejszym do zniesienia, bo przywracają wiarę
w człowieka,którą konsekwentnie podgryzają wszyscy inni. Weira cenię za to, że pomagawierzyć w te cechy człowieka, które bezlitośnie obnaża Polański jako maskępozorów i wierzchnią warstwę zepsucia i brudu ludzkiej kondycji. Weir iPolański to dwaj geniusze na przeciwnych biegunach myślenia o człowieku; coczyni ich swoimi idealnymi antytezami. [Kelley]

Głos na Petera Weira to głos na artystyczną konsekwencję. Weir stworzył swoistą filozofię, przygląda się naturze ludzkiej z różnych stron, w różnych kontekstach, zestawiając ją z naturą, z pierwotnością, z Absolutem wreszcie. Jak wytrawny filozof, poddaje swoje koncepcje kolejnym próbom, usprawnia je, przechodzi ewolucję, dopuszcza nawet możliwość pomyłki. Niegdyś wykazywał, jak bardzo człowiek jest bezsilny wobec bezosobowej potęgi natury ("Piknik pod Wiszącą Skałą", "Ostatnia Fala"), obrazował walkę
o indywidualizm i niezależność ("Stowarzyszenie Umarłych Poetów", "Truman Show"), szukał różnic między moralnością a strachem ("Świadek"), aż wreszcie nabrał nieco łagodności, dopuszczając możliwość doświadczania dobra i czynienia dobra pomimo niedoskonałości ("Pan i władca na krańcu świata"). Obserwowanie tej ewolucji to fascynujące doświadczenie. [Deina]

Wolność. I droga do niej. Indywidualizm. Prawda. Siła. Peter Weir - a przede wszystkim jeden jego film, ten oglądany za każdym razem z dziwnym uczuciem spotkania sacrum - "Piknik pod Wiszącą Skałą". [Artemis]
NAJWAŻNIEJSZE FILMY:
Samochody, które zjadły Paryż, Piknik pod Wiszącą Skałą, Ostatnia fala, Gallipoli, Świadek, Wybrzeże moskitów, Stowarzyszenie Umarłych Poetów, Bez lęku, Truman Show, Pan i władca: na krańcu świata


19
Peter Jackson
Najpierw specjalista od kiczowatego, tandetnego kina gore, a następnie specjalista od wysokobudżetowych, pełnych rozmachu i potęgi produkcji. Za co wielbię Jacksona? Przede wszystkim za trylogię "Władcy Pierścieni" i za nową wersję "King Konga". I jeszcze za "Przerażaczy". [Alieen]

Zaczynał od wesołej, niczym nieskrępowanej makabreski w sosie gore ("Bad taste", "Martwica mózgu"), poprzez znakomicie napisany "Heavenly creatures" (nominacja do Oscara za scenariusz), żeby dojść do megapotężnych widowisk w postaci "Władcy pierścieni" i "King Konga" - doskonały rzemieślnik i często także artysta! [Dux]

Za przejście od topienia uszu w budyniu do topienia pierścienia w Mordorze. [Kaha]

Za to że podjął się niemożliwego - czyli adaptacji "Lord of the Rings" - i co najważniejsze NIE SPIEPRZYŁ TEGO! [Dobermann]
NAJWAŻNIEJSZE FILMY:
Bad Taste, Martwica mózgu, Niebiańskie istoty,
Przerażacze, trylogia Władca Pierścieni, King Kong


18
Michael Mann
Mój stosunek do Manna rozciąga się na obszarze od adoracji do wiernopoddaństwa. Facet jest wielki jak Kilimandżaro: ascetyczny w treści, cholernie konkretny i wizualnie oszałamiający. Podobnie jak ja - zafascynowany technologiczną stroną ludzkiego życia. Posiada unikalny styl, który wyróżnia go na tle hollywoodzkich wyrobników. Obecnie chyba jedyny reżyser amerykański, który pokazuje przemoc tak jak lubię: z jednej strony odsiewa pseudofilozoficzne komentarze, z drugiej dba o jej stosowną spektakularność, obywając się przy tym bez komiksowej groteski. Oglądając największy obraz Manna - "Heat" - zawsze towarzyszy mi uczucie filmowego spełnienia: oto bowiem oglądam western bez domieszek, tyle że osadzony tu i teraz, we współczesnym mieście. [Mental]

Uwielbiam filmy tego pana za KLIMAT. W każdym filmie Manna czuć jego rękę. Klimatyczna muzyka zawsze znakomicie pomaga budować atmosferę. I nieważne, czy jest to dramat "Insider", sensacyjny "Heat" i "Collateral", biograficzny "Ali", czy przygodowy "The last of the Mohicans" - zawsze jest
w filmach Manna to nieuchwytne, magiczne COŚ, co nie pozwala oderwać się od ekranu. [Dux]

Za specyficzny gęsty, ciężki klimat opowieści. Za mroczną, skomplikowaną więź między antagonistami. Za zmagania postaci z ich naturą. [Maua]
NAJWAŻNIEJSZE FILMY:
Łowca, Ostatni Mohikanin, Gorączka,
Informator, Ali, Zakładnik, Miami Vice


17
Akira Kurosawa
Ludzie bywają głupi, porywczy, nieobliczalni, kłamliwi, źli, zawistni. Bywają mądrzy, spokojni, przewidywalni, uczciwi, dobrzy, ufni. Ludzka natura jest na tyle złożona, że warta większej niż zwykle uwagi. Brzmi jak banał? Dzięki spostrzegawczości Kurosawy egzystencjalne slogany zamieniają się w mądrości człowieka, który nie boi się odważnych pytań i śmiałych odpowiedzi. Tworzył wielkie, spektakularne widowiska, ale i skromniejsze w formie dramaty - zawsze świetnie opowiedziane, z wartka akcją, wyraźnym przesłaniem. Jedyny w swoim rodzaju - geniusz kina. [Desjudi]

Filmy Kurosawy są absolutnie ponadczasowe. Reżyser ten przegonił swoje czasy zarówno tematyką, jak i ujęciem opowiadanych historii. Jego kino wciąga i nie puszcza. [Phonik]

Kurosawa znany był ze swojej dokładności i dbałości o każdy najmniejszy detal. To wszystko widać wyraźnie w jego filmach - jego historie są zawsze bardzo przemyślane, inteligentne i idealnie zagrane. Mistrzostwo Kurosawa osiąga jednak dopiero w momencie, gdy okazuje się, że za jego obrazami stoją prawdziwe przeżycia i ludzie, ze swoimi słabościami i marzeniami, moralnością lub jej kompletnym brakiem, pełni pasji, miłości, złości czy frustracji... [Karol]
NAJWAŻNIEJSZE FILMY:
Pijany anioł, Rashomon, Siedmiu samurajów, Tron we krwii,
Straż przyboczna, Sanjuro, Dersu Uzała, Sobowtór, Ran


16
Sergio Leone
Niełatwy wybór, ale ostatecznie moje pierwsze miejsce. Pełna, kompletna, dopracowana wizja. Konsekwentne tworzenie świata, drobiazgowość, pietyzm w stosunku do wszystkich szczegółów i skończone arcydzieło - "Dawno temu
w Ameryce". Wierny swoim zamierzeniom twórczym, wierny sobie jako artyście. Za konsekwencję, piękno, artyzm. [Deina]

Geniusz. Nakręcił trzy filmy, których nigdy nie zapomnę. Gdyby jakiś kosmita przyleciał na Ziemie i spytał, co to jest kino, odpowiedziałbym: Obejrzyj sobie otwarcie "Once upon a Time in the west", potem dołóż finał "For a few dollars more" i otrzymasz definicję kina. [Mental]

Western to Leone. John Wayne to zgrabne kino popołudniowe dla dzieci marzących o fajnym kapeluszu na głowie i modnej chustce na szyi. Leone zniszczył ten idylliczny obrazek: w miejsce popularnej tandety wstawił brud, smród, cynizm, samotność, śmierć. I w niezwykły sposób opowiedział o Dzikim Zachodzie takim, jakiego nikt wcześniej nie znał, sytuując swych bohaterów bliżej brutalnej rzeczywistości. I nie chodzi tu wyłącznie o świat fizyczny - Leone to również bystry i odważny obserwator ludzkich dusz, charakterów i emocji, co udowodnił i w swoich westernach, i swym najgenialniejszym dziele - niesamowitej opowieści, która zdarzyła się dawno temu w Ameryce. [Desjudi]
NAJWAŻNIEJSZE FILMY:
Za garść dolarów, Za kilka dolarów więcej, Dobry, zły i brzydki,
Pewnego razu na Dzikim Zachodzie, Dawno temu w Ameryce


15
Werner Herzog
Filmy Herzoga tętnią utajonym życiem. Kadry zmieniają się niczym senne obrazy. Bohaterowie stają się tragicznymi ofiarami własnych dążeń do ideału i osiągania celu. Przegrywają, ale ich walka wzbudza podziw i szacunek. Herzog tworzy kino ambitne, uciekające od schematów, a przy tym realizacja jego filmów dostarcza masę historii, które można zapisywać na kliszy
i papierze. [Dziadek]

Za to, jak w swoich filmach Herzog ujarzmia swoich nieokiełznanych aktorów, budując najbardziej poruszające kreacje w dziejach kina. Dotykając materii szaleństwa wymusza na taśmie filmowej niespotykaną wiarygodność. [Vincent]

Specjalista od ludzkiego szaleństwa, autor filmów surowych, ale niezwykle orzeźwiających. Jeden z nielicznych, który zdołał poskromić nieobliczalnego Klausa Kinskiego. Twórca wybitnych filmów fabularnych, jak
i dokumentalnych. [Phonik]
NAJWAŻNIEJSZE FILMY:
Aquirre, gniew boży, Zagadka Kaspara Hausera,
Stroszek, Szklane serce, Nosferatu wampir, Fitzcarraldo,
Krzyk kamienia, Grizzly man, Rescue Dawn


14
Federico Fellini
Fellini stworzył galerię postaci barwnych, oryginalnych, tragikomicznych,
a przy tym bardzo ludzkich. Jego pomysły bywają chore, a on sam może wydawać się nie do końca normalny... Nie wypada jednak mówić w ten sposób o nieboszczyku. Powiem więc tyle: Fellini stworzył surrealistyczne światy, gdzie magia przeplata się z banalną rzeczywistością, a historie ze szczenięcych lat snuje z taką swadą, ironią, a jednocześnie tak prawdziwie, że każdy mógłby odnaleźć w nich cząstkę siebie. [Dagmara]

Tworzył filmy bardzo osobiste, w których żadna scena nie była jednoznacznie komiczna, w każdej czaiła się obawa przed tym, że coś może zniknąć, umknąć... Bezwzględnie rozliczał się sam ze sobą, ze swoich słabości, wad
i rozterek. Potrafił jednocześnie przekazać, jak postrzega sens - życia, trwania, tworzenia. [Deina]

Il maestro! Nieosiągalny szczyt reżyserskiego rzemiosła. Opowiadał historie o zwykłych i maluczkich, w których każdy mógł znaleźć cząstkę swojego dzieciństwa, swoich marzeń, swoich radości i smutków. Mój Fellini! [Dziadek]
NAJWAŻNIEJSZE FILMY:
Niebieski ptak, La Strada, Słodkie życie, Osiem i pół, Satyricon, Rzym,
Miasto kobiet, Noce Cabirii, Casanova, Amarcord, A statek płynie


13
Woody Allen
Niebanalny reżyser tworzący kino w pełni autorskie, niepodrabialne przez nikogo i - najważniejsze - zawsze na równym, wysokim poziomie, mimo przeróżnych emocjonalnych tonów i gatunkowych nawiązań. Od ponad 40 lat (!) niedościgniony mistrz łączenia zgrabnej ironii z niesztampową refleksją, co znaczy u niego ni mniej, ni więcej tylko traktowanie widza z szacunkiem dla jego zdolności intelektualnych. Kino według Allena to czysta zabawa,
z której można wynieść coś więcej niż chwilowe zadowolenie - i jest to cecha wyjątkowa, czyż nie? Allen to główny psychoanalityk kina, który nie boi się niczego, co ludzkie, a najbardziej cieszą go wszelkie słabości i ułomności,
z których potrafi się mądrze naigrywać. Posłuchajcie: "Myślę, że życie dzieli się na straszne i żałosne. To są dwie kategorie. Straszne to, no nie wiem, śmiertelne przypadki, niewidomi, kalectwo. Nie wiem jak sobie ludzie dają z tym radę, to zadziwiające. A żałosne są życia wszystkich pozostałych. Więc jeżeli jesteś żałosny, powinieneś być wdzięczny losowi, że jesteś żałosny, bo być żałosnym to wielkie szczęście." Więc również filozof. I wcale nie brzmi to przesadnie. [Desjudi]

Za niesłychaną płodność filmów w pełni autorskich, za inteligencję, humor
i coraz rzadszą umiejętność pisania zaskakujących historii. [Bocian]

Inteligentny, dowcipny i nigdy nie zawodzi. Od lat w niesłabnącej formie. Twórca głównie prześmiewczy, choć zdolny również do refleksji. Jednak najczęściej umieszcza w swoich filmach i jedno, i drugie.[Phonik]

Za to, że reżyseruje prawie tak szybko i tak dużo, jak w Bollywood :). [Kaha]

Za TO poczucie humoru. [Dobermann]

Dlaczego Allen? Za nieprzeciętne poczucie humoru! Za to, że bawi widza swoim IQ i jest kopalnią pomysłów! [Dagmara]
NAJWAŻNIEJSZE FILMY:
Bananowy czubek, Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o seksie, ale boicie się zapytać, Śpioch, Annie Hall, Manhattan, Zelig, Hanna i jej siostry, Purpurowa róża z Kairu, Tajemnica morderstwa na Manhattanie, Strzały na Broadwayu, Wszystko gra


12
Francis Ford Coppola
F. F. Coppola jest jednym z nielicznych amerykańskich reżyserów, któremuudało się zachować pewną "europejskość" w podejściu do kina. Z jednej strony zreżyserami pokroju Ridleya Scotta łączy go umiejętność dobierania środkówbudujących wizualną stronę jego filmowej twórczości, ale z drugiej dobórtematów świadczy o dużej wrażliwości na rzeczywistość (choćby doskonały"Czas Apokalipsy", czy "Rozmowa"). Ja jednak najbardziej cenię go za jednodokonanie - przywrócenie kinu najsłynniejszego wampirawszechczasów, czyli absolutnie bezkonkurencyjnego "Draculę", którego uważamza opus magnum twórczości tego reżysera. [Kelley]

Tylko i aż za najlepszy film, jaki przyszło mi dotychczas ujrzeć - "I am Dracula and I bid you welcome, Mr. Harker, to my house. Come in." ;-D [Dziadek]

Za całokształt. Mało jest na świecie reżyserów, którzy mają na koncie takie dzieła. "Dracula", "Ojciec Chrzestny", "Czas Apokalipsy".To przykłady filmów, które kocham. Coppola jest dla mnie zawsze na pierwszym miejscu. [Mati]

Doskonałe studium ludzkiego obłędu, piętnowanie ludzkich słabości, ale
i reżyseria jednego z najbardziej docenionych filmów w historii kina. Ja osobiście cenię Coppole za przerażający i prawdziwy "Czas Apokalipsy". [Fidel]

Za trylogię "Ojciec Chrzestny", która stała się kamieniem milowym kinematografii. Za "Draculę", która pokazała skomplikowaną
i wielowymiarową naturę zła oraz dobra. Za bycie niedoścignionym ideałem. [Maua]
NAJWAŻNIEJSZE FILMY:
trylogia Ojciec Chrzestny, Czas apokalipsy, Rozmowa,
Peggy Sue wyszła za mąż, Rumble Fish, Cotton Club, Kamienne ogrody, Bram Stoker's Dracula


11
Martin Scorsese
Najbardziej skrzywdzony przez Amerykańską Akademię Filmową autor najbardziej zasługujących na Oscara produkcji. Przyznanie mu w 2007 roku zasłużonego Oscara było jednocześnie policzkiem w twarz dla tego twórcy. Bo jeden Oscar dla Scorsese to za mało - zasłużył na co najmniej cztery i to niejednokrotnie bardziej niż inni. Jego "Wściekły Byk", "Chłopcy z Ferajny"
i "Kasyno" to klasa sama w sobie. Mam nadzieję, że Scorsese nie będzie tworzył filmów pod oscarową publiczkę, tylko powróci do kręcenia bezkompromisowych historii z gangsterami w rolach głównych. Bo to potrafi najlepiej. [hOPS]

"Wściekły byk", "Chłopcy z ferajny", "Casino", "Taxi Driver" - te cztery tytuły wystarczają, by umieścić Scorsese w panteonie największych. Nie wiem zatem, po co z uporem maniaka, jak w jakimś amoku, zaczął Scorsese kręcić podoscarowe filmy z DiCaprio - owszem niezłe, ale nic ponadto. A zupełnie niezasłużony Oscar za "The Departed" to po prostu rehabilitacja Akademii za brak statuetki przy "Chłopcach z ferajny" - dla mnie najlepszego, najpełniejszego dzieła Scorsese. [Dux]

Za "Casino" - moim skromnym zdaniem najefektowniej nakręcony film amerykański. [Mental]
NAJWAŻNIEJSZE FILMY:
Ulice nędzy, Taksówkarz, New York, New York, Wściekły byk,
Król komedii, Ostatnie kuszenie Chrystusa, Chłopcy z ferajny,
Przylądek strachu, Wiek niewinności, Kasyno, Kundun,
Gangi Nowego Jorku, Aviator, Infiltracja


50-41  40-31  30-21  20-11  10-1


Skomentuj wyniki na naszym Forum:
www.forum.film.org.pl/viewtopic.php?t=2212


PLEBISCYTY KMF
STRONA GŁÓWNA

e-mailPlebiscyt przeprowadził: DesJudi
Klub Miłośników Filmu, 13 stycznia 2008