Rankingów najlepszych reżyserów powstało już zapewne setki.Co roku powstają nowe, podobno obiektywne i podobno bezsprzecznie wskazujące
na twórców najważniejszych i najpopularniejszych. Nie nam oceniać, które zestawienie jest wiarygodne, bo takiej oceny wydać nie można - zawsze istnieją jakieś mniejsze bądź większe wątpliwości lub niejasności...

I z tego powodu proponujemy własne zestawienie - sumę subiektywnych ocen członków Klubu Miłośników Filmu. Chcieliśmy uciec jak najdalej od poprawności i rzetelności, które przy opracowywaniu tego typu rankingów
są często wymagane. Wynikiem jest zestawienie, które pokazuje przede wszystkim tych reżyserów, o których współczesny kinoman - miłośnik wszelkiego rodzaju kina - pamięta i których docenia. Bez zadęcia,
bez oglądania się na podpowiedzi, odważnie i jak najbardziej szczerze
każdy z Klubowiczów podał swoje typy w odpowiedniej kolejności przypisując stosowną ilość punktów konkretnemu reżyserowi.


50-41  40-31  30-21  20-11  10-1

40
John Carpenter
Wprawdzie ostatnie tytuły Carpentera należy określić mianem co najmniej kontrowersyjnych, ale nie sposób pominąć jego wcześniejszej twórczości, dzięki której wpisał się na stałe do historii oraz zdobył pokaźne grono fanów. Specjalnością reżysera stały się horrory - spod jego ręki wyszły m.in. "Halloween" (1978), "The Fog" (1980), "The Thing" (1982). Stworzył również kilka innych obrazów zawierających większą lub mniejszą dawkę science-fiction: "Escape from New York" (1981) czy "Big Trouble in Little China" (1986). Często sam pisał scenariusze do swoich filmów oraz komponował do nich muzykę. Prawdziwy człowiek-orkiestra. Co ciekawe, najlepsze tytuły w dorobku reżysera miały mały budżet - im większe pieniądze dostawał, tym gorzej wyglądał efekt końcowy. Mimo wszystko jednak, nie można pominąć Carpentera przy prezentacji najlepszych reżyserów. [Dirk]
NAJWAŻNIEJSZE FILMY:
Atak na posterunek 13, Halloween, Mgła, Ucieczka z Nowego Jorku, Wielka draka w chińskiej dzielnicy, Coś, Książę Ciemności, Oni żyją,
W paszczy szaleństwa


39
Jim Jarmusch
Jarmusch potrafi doskonale opowiadać nudne historie. W jego filmach praktycznie nic się nie dzieje - przeciętni bohaterowie idą, stoją, jadą, siedzą, jedzą, piją, myślą, chrząkają, rozmawiają. Facet stosuje minimum środków i mikroskopijną porcję emocji, aby opowiedzieć niebanalną historię o czymś, co nazwać można różnie (miłość, nienawiść, samotność, radość
i tak dalej, najczęściej wielkimi literami), choć ani on, ani jego bohaterowie
o tym czymś nie mówią, bo nie chcą. A nie chcą, bo są zwyczajnymi ludźmi, a w życiu zazwyczaj bywa tak, że o uczuciach się nie mówi, tylko je czuje. Dlatego Jarmusch, mimo kinowego minimalizmu, jest bliżej życia niż niejeden twórca tzw. kina społecznego. O nudzie trzeba umieć opowiadać,
a Jarmusch to mistrz zajmującego kina o nic-się-nie-dzianiu, w którym dzieje się na tyle dużo, że trudno dzianie się zignorować i przejść obok obojętnie. [Desjudi]
NAJWAŻNIEJSZE FILMY:
Nieustające wakacje, Inaczej niż w raju, Kawa i papierosy,
Poza prawem, Mystery Train, Noc na ziemi, Truposz,
Ghost Dog: Droga Samuraja, Broken Flowers


38
Christopher Nolan
Dostał się na tę listę z dużym kredytem zaufania, bo jak dotąd stworzył stosunkowo niewiele. Jednak jeśli najgorszy jego film jest i tak dobry,
a te najlepsze wprost zachwycają, trudno nie uznać Nolana za godnego znalezienia się na tej liście. [Military]

Nie kręci wiele, ale kiedy już stanie za kamerą, świat drży w posadach. Tak było przy arcygenialnym pomyśle realizacyjnym "Memento", tak było przy odmłodzeniu Batmana, którego Nolan stworzył część najlepszą, tak było
i przy "Prestiżu", grającego z widzem w kotka i myszkę, najbardziej wciągającego filmu 2007 roku. Nolan tworzy filmy solidne - ma niesamowity warsztat, ale potrafi też czerpać z innych twórców. Na tych kilka filmów, które nakręcił, tylko jeden był zaledwie "bardzo dobry". Reszta zahacza o geniusz, jeśli faktycznie nie jest genialna. [hOPS]
NAJWAŻNIEJSZE FILMY:
Memento, Bezsenność, Prestiż, Batman: Początek


37
Krzysztof Kieślowski
Do takich twórców jak Kieślowski powinno podchodzić się na klęczkach, co nie znaczy bezkrytycznie, ale z uwagą, z szacunkiem i otwartym umysłem. To jeden z tych ludzi, których słucha się z niewysłowioną przyjemnością. On pięknie mówił o tym, w jaki sposób widzi siebie, ciebie i mnie teraz, ale
i kiedyś i zaraz. To reżyser-filozof dociekający, dlaczego los wyznacza taką, a nie inną drogę. Zastanawiał się nad skutkiem podejmowanych decyzji
i dokonywanych wyborów. Zadawał sobie pytanie: co tak naprawdę wpływa na nasz, ludzi, los? Przypadek? Przeznaczenie? Bóg? Niełatwe pytania
i niebanalne odpowiedzi zawarł w kilku arcydziełach, których nie wypada nie znać szczególnie tym, którzy nie uciekają przed własną wrażliwością. Warto również pamiętać o tym, że Kieślowski to także jeden z najwybitniejszych polskich dokumentalistów, który widział to, co inni przeoczali bądź nie chcieli widzieć. Wybitna postać światowego kina. [Desjudi]

Za to, że z troską i bez pouczania potrafił pochylić się nad człowiekiem. [Kelley]

Jego filmy często są bardzo wyciszone, spokojne, niejednoznaczne, zagrane oszczędnie i bez melodramatyzmu, ale mimo to aż kipią od emocji. To niesamowite, jakiej siły nabierają u Kieślowskiego dialogi - wystarczy jedno słowo bohatera, żeby szczerze poruszyć widza. Kieślowski nie bał się opowiadać o rzeczach trudnych i wielkich, jednak przy tym nie popadał
w pompatyczny ton i potrafił wnikliwie przygląda się także prostym, zwyczajnym rzeczom. Genialny człowiek, którego filmowy język i wysuwane tezy bardzo mi odpowiadają. [Karol]
NAJWAŻNIEJSZE FILMY:
Z punktu widzenia nocnego portiera, Amator, Przypadek,
Krótki film o zabijaniu, Dekalog, Krótki film o miłości,
Podwójne życie Weroniki, trylogia Trzy kolory


36
Richard Donner
Richard Donner dokonał rzeczy niebywałej. Stworzył jeden z najlepszych filmów akcji w dziejach kina, w którym przedstawił widzom niezwykle sympatyczny duet policjantów - Martina Riggsa i Rogera Murtaugha. Mowa oczywiście o "Lethal Weapon" z 1987. A potem nakręcił trzy kontynuacje, które co najmniej dorównują pierwszej części. Inne warte wyszczególnienia produkcje Donnera to najlepsza, póki co, ekranizacja przygód Człowieka Ze Stali z Christopherem Reevem ("Superman" z 1978) oraz wspaniały film przygodowy dla młodzieży "The Goonies" z 1985. Ponadto w dorobku reżysera znajduje się szereg tytułów przeznaczonych na rynek telewizyjny. Miejsce wśród najlepszych na pewno jest więc zasłużone. [Dirk]
NAJWAŻNIEJSZE FILMY:
Omen, Superman, Zaklęta w sokoła, The Goonies,
Scrooged, Maverick, seria Zabójcza broń


35
Brian De Palma
Za to, że cały ładunek myślowy swoich filmów lokuje w sposobie opowiadania. Nawet bez scenariusza nakręci zapierające dech w piersiach widowisko, w dodatku kryminalne, które z natury rzeczy preferuje raczej kameralną scenerie. [Mental]

Ten pan nie ma może jakiś wielkich dokonań, ale wizualna strona jego filmów to poezja. Nawet przeciętna "Czarna Dalia" czarowała każdym ujęciem, a także słowa uznania za fantastyczne - w mojej opinii - "Życie Carlita". [Jacek]

Za to, że nie bał się zostać kontynuatorem Hitchcocka i za to, że dworzec kolejowy na zawsze pozostanie z mojej pamięci kadrem z jego filmu. [Kelley]
NAJWAŻNIEJSZE FILMY:
Siostry, Carrie, Wybuch, Nietykalni, Człowiek z Blizną,
Mój brat Kain, Mission: impossible, Czarna Dalia, Redacted


34
Luis Bunuel
Cyniczny, skandaliczny i niesłychanie erotyczny. Nie było takiego sacrum, którego by nie podeptał. Czynił to jednak ze swadą i klasą. Znacząco poszerzył horyzonty filmowej wyobraźni, myślenia o moralności i obyczajach. Oczko niżej od Zelenki, bo jego filmy straciły już na aktualności, a " filmowa narracja o współczesności" jest dla mnie podstawowym kryterium tego plebiscytu. [Senk]

Podczas premiery "Psa andaluzyjskiego" miał ze sobą kilka kamyków, żeby w razie klapy cisnąć nimi w audytorium. Na pokazy "Złotego wieku" w 1930 roku to widzowie z kolei przychodzili z kamieniami w kieszeniach i wyrywali fotele.. El Supremo Wywrotowiec - jak go określano - sprawiał, że najbardziej wówczas gwałtowny ruch artystyczny, surrealizm, "wrzeszczał" z ekranu
w kierunku zbulwersowanej publiczności. Cenzura ostrzyła nożyczki, klerycy pomstowali... [Vera w filmografii Bunuela]
NAJWAŻNIEJSZE FILMY:
Pies andaluzyjski, Zbrodnicze życie Archibalda de la Cruz, Anioł zagłady, Piękność dnia, Dyskretny urok burżuazji, Mroczny przedmiot pożądania


33
Clint Eastwood
Za subtelne dotykanie ludzkich dusz. Za ukazywanie skomplikowanych związków międzyludzkich w delikatny, dyskretny sposób. [Maua]

Wyreżyserował więcej filmów niż większość wymienionych na tej liście artystów, lecz w dalszym ciągu jest trochę niedoceniany, jakby każdy sukces przypisywany stworzonym przez niego filmom był podpisany przez zdolnego anonima, a nie doświadczonego i konsekwentnego artystę. Wydaje się, że jest spowodowane przez dwie rzeczy: Clint to bardziej aktor, także w swoich filmach (znakomity do tego), a po drugie facet skacze z tematu na temat nie podpisując się wyraźnie (formą) pod żadnym z filmów. Niemniej wyszło spod jego ręki wiele znakomitych filmów, w tym kilka arcydzieł, które bez problemu załapują się do filmowego kanonu - "Unforgiven" to jeden
z najlepszych westernów w historii kina, a "Mystic River" i "Milion Dolar Baby" to już klasyki XXI wieku. Trudno nie docenić tej surowości, tego doświadczenia, mądrości i chrypki. Clint to twardy gość, który doskonale wie, co to emocje i mimo swoich 77 lat (!) jest coraz bardziej wsłuchany w to, co gra we wnętrzu człowieka. [Desjudi]
NAJWAŻNIEJSZE FILMY:
Firefox, Nagłe zderzenie, Niesamowity jeździec, Wzgórze Złamanych Serc, Bird, Bez przebaczenia, Doskonały świat, Co się wydarzyło
w Madison County, Północ w ogrodzie dobra i zła, Rzeka tajemnic,
Za wszelką cenę, Sztandary chwały, Listy z Iwo Jimy


32
David Cronenberg
Czołowy eksperymentator kina. Celuloidowy szalony naukowiec, który bada człowieka za pomocą najnowszych technologii. I to dosłownie - łącząc ciało
z czymś, co ludzkie nie jest, a co powoduje, że wynik połączenia doprowadza do niekontrolowanego szaleństwa bohaterów. W laboratorium Cronenberga jest także miejsce na refleksję intelektualną, do której dochodzi się krętymi ścieżkami psychologii i spostrzeżeń socjologicznych. Brzmi zbyt wydumanie? Cronenberg nie boi się jednak wyzwań, które wymagają od widza większego niż zwykle zaangażowania. Nawet jeśli straszy, omamia, knuje, spiskuje, narkotyzuje i podkręca dwuznaczną atmosferę, to zawsze z klasą, zawsze na swój sposób, zawsze błyskotliwie, zawsze niewygodnie. [Desjudi]

Specjalista od audiowizualnej terapii wstrząsowej, przerażającymi wizjami mobilizuje do myślenia, choć nie tylko w ten sposób. Wielki wizjoner. [Phonik]
NAJWAŻNIEJSZE FILMY:
Dreszcze, Videodrome, Martwa strefa, Mucha, Skanerzy, Nierozłączni, Nagi lunch, Crash, eXistenz, Pająk, Historia przemocy, Eastern Promises


31
Frank Capra
Dziś już takie kino nie powstaje, a szkoda. Za inteligencję, ledwo wyczuwalny cynizm i znacznie lepiej wyczuwalny idealizm, za paradoksalność połączenia tegoż, poczucie humoru i umiejętność grania na uczuciach, za solidny warsztat i przemyślaną kompozycję. [Deina]

Nie ma i nie będzie reżysera, który by przekazał w swoich filmach tyle pozytywnych emocji, śmiechu i idealistycznego podejścia do życia. Nie ma
i nie będzie twórcy filmowego, który by bardziej zaakcentował trzymanie się własnych zasad i pomaganie innym, jako drogę do szczęścia i spełnienia. Capra jest jednym z wielkich światowego kina, przedstawicielem 'starego Hollywood', jednym z tych, którzy postawili X Muzie solidne fundamenty. Bez niego kino byłoby zdecydowanie uboższe, bo nawet jeśli kręcił przede wszystkim ku pokrzepieniu serc Amerykanów, to jego dzieła stały się uniwersalnym przekazem, który został zrozumiany na całym świecie, bez wyjątku. A za "It's a Wonderful Life" jestem gotów wystawić mu osobny ołtarzyk - najlepszy film jaki widziałem w życiu! TOP3: 1. It's a Wonderful Life 2. Mr. Smith Goes to Washington 3. Arsenic and Old Lace. [Beowulf]
NAJWAŻNIEJSZE FILMY:
Ich noce, Pan Smith jedzie do Waszyngtonu,
Arszenik i stare koronki, To wspaniałe życie


50-41  40-31  30-21  20-11  10-1


Skomentuj wyniki na naszym Forum:
www.forum.film.org.pl/viewtopic.php?t=2212


PLEBISCYTY KMF
STRONA GŁÓWNA

e-mailPlebiscyt przeprowadził: DesJudi
Klub Miłośników Filmu, 13 stycznia 2008