Strona główna KMF
        
  • urodzona: 4 czerwca 1975 r.
  • miejsce ur.: Los Angeles, USA
  • córka Johna Voighta
  • aktorka, modelka
  • zaczynała od występów w
        teledyskach, m.in. Rolling Stones

  • Główne atrybuty Angeliny? Te z uporem podkreślane przez gazety to przede wszystkim duże usta, adoptowany synek z Kambodży i tatuaże. Może nie jest wytatuowana na miarę Tupaca, ale jednak to chyba najlepiej wytatuowana kobieta ze świata filmu. Runy na łopatce, smok na lędźwiach, napisy na brzuchu i rękach (w tym m.in. słowa Tennessee Williamsa: Modlitwa dla dzikich serc zamkniętych w klatce czy sentencja łacińska Co trzyma mnie przy życiu jednocześnie mnie zabija) - robią wrażenie. A atrybuty Angeliny jako naprawdę dobrej aktorki, którą znają wielbiciele jej filmów, a nie czytelnicy brukowców? Talent dramatyczny, umiejętność wcielania się w buntowniczkę, przebojowość. Wykreowała sobie wizerunek rebeliantki, kobiety silnej, odważnej i oryginalnej. A że tacy ludzie zazwyczaj zwracają uwagę, być może dlatego jest jedną z ciekawszych i bardziej wyrazistych aktorek.




    HACKERS
    (Hakerzy), 1995, jako Kate Libby - "Acid Burn"
    Jej pierwszy bardziej głośny film. Zagrała niewielką rolę, ale już dała się zauważyć. Główny bohater filmu - Dade Murphy - będąc jedenastolatkiem włamał się do komputerów na Wall Street, powodując ogromne straty na giełdzie. Od tamtej pory nie ma prawa korzystać z komputera. Później poznajemy go już jako licealistę, który przeprowadza się do innego miasta i aklimatyzuje w nowej szkole. Poznaje tam Kate Libby (Angelina Jolie), która również okazuje się geniuszem komputerowym, oraz grono jej znajomych. Razem muszą stawić czoło niebezpiecznemu hakerowi.


    GEORGE WALLACE
    1997, jako Cornelia Wallace (film telewizyjny)
    Mała lekcja z historii USA, biografia George'a Wallace'a, dramat i Angelina Jolie w jednym. Wallace był bardzo kontrowersyjnym politykiem, który kandydując na prezydenta, otwarcie mówił o swoich rasistowskich poglądach. Angelina gra jego żonę - rola ta przyniosła jej pierwszy Złoty Glob za rolę drugoplanową.


    PLAYING GOD
    (Udając Boga), 1997, jako Claire
    Film sensacyjny, może trochę powyżej przeciętnej, bo starający się być powiastką filozoficzną. Na pierwszym planie - Mulder, czy raczej David Duchovny, który potwierdza tezę, że aktor wyciągnięty z serialu to jak ryba wyciągnięta z wody, trochę za nim Timothy Hutton, który chce wypaść trochę jak John Travolta w "Pulp fiction", a jeszcze za nimi Angelina Jolie, która nie ma tu zbyt wymagającej roli, właściwie prezentuje swoje usta (bardzo podkreślone czerwoną szminką) i pokazuje swój charakterek, co oczywiście robi z właściwym sobie wdziękiem. Film kojarzy mi się uparcie z kinem tarantinowskim, a wrażenie to podkreślił epizod z pokrwawionym autem. Filmowi do "Pulp fiction" dużo brakuje. I nie jest to jeden z lepszych filmów w dorobku Angeliny.


    GIA
    1998, jako Gia Marie Carangi (film telewizyjny)
    Tylko ona mogła zagrać buntowniczą, przebojową, piękną lecz zagubioną kobietę, która nie boi się życia i korzysta z niego, choć potem musi za to zapłacić. W rolę supermodelki, którą gubi nałóg narkotykowy, wcieliła się z werwą i życiem, za co zdobyła drugiego Złotego Globa. Dzięki zaangażowaniu Angeliny w tę rolę, "Gia" nie jest tylko zwykłym i suchym filmem biograficznym. Angelina nie pokazała Gii tylko jako ikony, przedstawiła ją jako kobietę, która poddaje się emocjom, dużo odczuwa.


    PLAYING BY HEART
    (Gra w serca), 1998, jako Joan
    Grała potrzepaną i lekko zwariowaną dziewczynę, która po prostu szuka miłości. Banalne? Ale u boku Ryana Phillippe'a ma swój urok. Zwłaszcza że ich miłość banalna nie jest. Oboje są zagubieni - on po śmierci ukochanej dziewczyny, która przedawkowała narkotyki, ona - czuje się samotna i ma specyficzny sposób bycia, ubierania, nawet jej pokój jest dziwnie umeblowany. W ich uczuciu jest więcej duchowości niż fizyczności. Angeline z tego filmu zawsze kojarzyć będę z jej prostej filozofii: "Mówić o miłości? To jak tańczyć o architekturze". Do tego udowadnia widzom, że umie wzruszać i być romantyczką. Obok Angeliny sławy: Sean Connery, Ellen Burstyn, a także Gillian Anderson (drugie spotkanie z obsadą "Z archiwum X" - po Davidzie Duchovnym na planie "Playing God").


    BONE COLLECTOR
    (Kolekcjoner kości), 1999, jako Amelia Donaghy
    Dość dobry thriller, w którym Angelina jako policjantka tropi mordercę. Jest doświadczona, działa skutecznie i jak profesjonalistka. W innym wykonaniu taka rola mogłaby drażnić - jednak nie w jej przypadku. Oczywiście ma też chwile załamania, wahań i przezwyciężania własnych lęków, jednak ostatecznie decyduje się poprowadzić sprawę niebezpiecznego mordercy do końca. Pomaga jej w tym policjant (Denzel Washington), którego paraliż przykuł do łóżka, jednakże analizuje informacje i dowody, służy cennymi radami i uwagami, a jego zdolność kojarzenia i intelekt okazują się bardzo przydatne. Film jest taki jaki powinien być typowy thriller - intrygujący, trzymający widza w napięciu do samego końca, z tajemniczym mordercą i atmosferą grozy. Jednak nic ponad to. Choć niecodzienny widok Angeliny Jolie w mundurze policjantki może być hasłem reklamowym, by po ten film sięgnąć.


    GIRL, INTERRUPTED
    (Przerwana lekcja muzyki), 1999, jako Lisa Rowe
    Angelina Jolie jako żeński odpowiednik Jacka Nicholsona? Czemu nie, skoro Przerwaną lekcję muzyki można traktować jako damskie wydanie "Lotu nad kukułczym gniazdem". Akcja obu filmów toczy się w zakładzie psychiatrycznym, oba mówią o ucieczkach od problemów prawdziwego życia (pobyt w szpitalu psychiatrycznym nie jest szkołą życia, jest od niej ucieczką, miejscem gdzie można żyć po swojemu z dala od świadomości, że trzeba samemu o siebie dbać i sobie radzić), poruszają problem akceptacji. Ale ja jednak wolę pamiętać Angelinę z tego filmu raczej jako tą, co umiała zagrać anormalną socjopatkę i otrzymała za to Oscara 2000 (najlepsza rola drugoplanowa). Można powiedzieć, że swoją rolą przyćmiła trochę Winonę Ryder, chyba też przez sam fakt charakterów ich bohaterek: Sue (Winona Ryder) to dziewczyna wrażliwa i zamknięta w sobie, spokojna i słaba psychicznie; Lisa (Angelina Jolie) - żywiołowa i impulsywna, nie chce podporządkowywać się innym, przystosowywać się do warunków, ma swoje zasady, które często nie prowadzą do niczego dobrego, potrafi robić nieprzemyślane rzeczy zagrażające zdrowiu i życiu innych - jednak nie ma z tego powodu wyrzutów sumienia i nie wie co to poczucie winy. Lisa jest postrzegana jako agresywna, pozbawiona skrupułów, egoistyczna. Angelina stworzyła w tym filmie postać naprawdę wyrazistą, barwną i ciekawą.


    GONE IN 60 SECONDS
    (60 sekund), 2000, jako Sara 'Sway' Wayland
    Tworzyła dość ładny duet z Nicolasem Cagem, jednak to nie uratowało filmu przed powodzią stereotypów. Typowy film sensacyjny bez sensacji. Od tego filmu Angelina polubiła wybieranie mało ambitnych ról i komercyjnych produkcji. Czy to zaszkodziło jej wizerunkowi? I tak fani ją kochają.


    LARA CROFT: TOMB RAIDER
    2001, jako Lara Croft
    Głośna ekranizacja bardzo popularnej gry komputerowej Tomb Raider, której bohaterką była Lara Croft - urocza, niezwykle idealna pani archeolog, której duży biust nie zawadzał nawet przy wspinaczkach po górskich skałach ani przy penetrowaniu egipskich grobowców. Wirtualna Lara zmaterializowała się w postaci Angeliny Jolie, która rzeczywiście nadawała się do tej roli idealnie i to nie tylko od strony wizualnej. Angelina nadała pustej postaci z gry charakter, pokazała prawdziwą, odważną, nieustraszoną i wyzywającą kobietę. Wielu ludzi ceni ten film za atmosferę przygody - jednak ja w tym filmie nie dostrzegam nic poza Angeliną Jolie. Fabuła jest tak nieprzemyślana, że właściwie można stwierdzić, że jej nie ma, i przez to nawet najbardziej dynamiczne sceny nie będą robić wrażenia. Niestety, to jest najgorszy film w dorobku Angeliny, mimo że ona sama z zadania aktorskiego jak zwykle wywiązuje się bez zastrzeżeń. I być może to ona jest powodem, dla którego film był przebojem kasowym i zarobił na całym świecie 300 milionów dolarów. A nominację do Złotej Maliny dla Jolie za tę rolę odebrałam raczej jako karę dla niej za to, że zgodziła się na występ w tak mało ambitnej produkcji.


    ORIGINAL SIN
    (Grzeszna miłość), 2001, jako Julia Russell - Amerykanka
    Paulo Coehlo ładnie ujął to w swojej książce "Weronika postanawia umrzeć": Miłość jest ponad mądrością (...) Ona nie osądza ani dobra, ani zła. Dlatego rozumiemy miłość między Bonnie i Clydem, i darzymy ich sympatią mimo że są gangsterami ("We rob banks" - jak sami o sobie mówią). W "Original Sin" jest poruszony podobny problem - mamy postawione pytanie, czy miłość między dwojgiem ludzi usprawiedliwia zło? Czy można kogoś kochać, wiedząc, że czynił zło, ma niechlubną przeszłość? Przecież kocha się kogoś takim jakim jest, złym, dobrym, gorszym, lepszym - używając słów głównego bohatera (Antonio Banderas). Film ma coś z thrillera, ze swoją atmosferą tajemniczości, niepewności i (w niektórych momentach) grozy, trochę z erotyka. Jednak dla mnie to w gruncie rzeczy refleksyjny film. O miłości, trudnej miłości. Czy można kochać kogoś złego, przestępcę? Czy zupełne przeciwieństwa mogą być razem? Czy miłość może być spełniona tam gdzie między dwojgiem ludzi są zbyt duże różnice? Angelina Jolie u boku Antonio Banderasa - ten duet mi się podoba. Choć na początku filmu trochę drewniani, to potem pokazują klasę, emocje, uczucia. Angelina znów udowadnia, że ma talent dramatyczny, umie wzruszyć i przekonać widza co do uczuć swojej bohaterki.


    LIFE OR SOMETHING LIKE THAT
    (Co za życie), 2002, jako Lanie Kerrigan
    Nie rozumiem nominacji (już drugiej) do Złotej Maliny dla Jolie za tę rolę i jest to jedyna nominacja do tej nagrody, której nigdy nie pojmę. Dla mnie to, co Angelina robi w tym filmie, to może jeszcze nie wyczyn olimpijski, ale już takie małe mistrzostwa. Właściwie swoją osobą ratuje film - który choć ma dość ciekawy pomysł, to jednak trochę niewykorzystany. Angelina jest na początku sztuczną, zarozumiałą, zmanierowaną i ułożoną kobietą, która układa sobie idealne życie według swojego planu, zmaga się z kompleksami i walczy o akceptację, której było jej brak w dzieciństwie. Jej życie jest perfekcyjne, ale czy tak naprawdę wartościowe i czy ona sama coś sobą reprezentuje? Przepowiednia bezdomnego mężczyzny, który się nigdy nie myli, zmienia jej życie i ją samą. Przepowiednia mówi, że Lanie za tydzień umrze. Oczywiście mobilizuje to Lanie to zmiany swojego postępowania. Film stara się odpowiadać na pytanie co w życiu ma sens, czy warto ponosić ofiary dla życia zawodowego kosztem rodziny, miłości, przyjaźni. Jednak robi to w bardzo prosty sposób, raczej płytko (przemiana Lanie powinna być bardziej zaznaczona), lekko i przyjemnie z pomocą paru dowcipnych dialogów i sytuacji, a przede wszystkim z ogromnym kołem ratunkowym w postaci Angeliny Jolie.


    LARA CROFT TOMB RIDER: THE CRADLE OF LIFE
    (Lara Croft Tomb Rider: Kolebka życia), 2003, jako Lara Croft
    Skoro część pierwsza była dobrym źródłem dochodów, naturalną koleją rzeczy jest nagranie sequela. Tym razem Lara chce dotrzeć do miejsca zwanego kolebką życia, a przy okazji uratować świat od zagłady. Po drodze wpada do Kenii, Tanzanii i na Mur Chiński. Jak dla mnie powtórka z części pierwszej - czyli rozrywka niewarta oglądania. A dla Jolie - no cóż, rola Lary przyniosła jej tylko kolejną nominację do Złotej Maliny.


    BEYOND BORDERS
    (Bez granic), 2003, jako Sarah Jordan
    Filmowy hołd dla misjonarzy, pracowników instytucji charytatywnych, ludzi, którzy pomagają głodującym, chorym, uchodźcom, ludziom z centrum konfliktów zbrojnych, z krajów trzeciego świata. Taką osobą jest doktor Nick Callahan grany przez Clive'a Owena (grał tytułową rolę w "King Arthur"). Wpada na galę dobroczynną - przyprowadza ze sobą murzyńskie dziecko i mówi o nim i innych wynędzniałych dzieciach z Etiopii, w której pracuje. Zakłóca spokój, rzuca oskarżeniami, mówi, że za pieniądze z organizacji takiego przyjęcia można by wykarmić wielu ludzi z jego afrykańskiej wioski, którzy codziennie znoszą widmo głodu. Wystąpienie Nicka urzekło Sarę - bohaterkę graną przez Jolie. Jest ona kobietą stojąca przed trudnymi wyborami: zwykłe życie, czy życie pełne poświęceń; zostać u boku męża i walczyć o stabilizację w rodzinie, czy rzucić wszystko dla ukochanego mężczyzny? Znów trudna miłość do "trudnego" mężczyzny, który poświęca osobiste szczęście dla dobra ludzkości. Brzmi wzniośle i patetycznie - historia miłości na tle walki o życie innych, o pożywienie i lekarstwa dla nich. Na szczęście Jolie i Owen nie drażnią swoją grą i nawet stają się wiarygodni. A biorąc pod uwagę fakt, że film został zainspirowany wieloma innymi ludźmi, takimi, jakim jest filmowy Nick, i dla nich jest poświęcony - warto go obejrzeć i trochę się nad nim zastanowić. Pomyśleć, że rzeczy z filmu to nie wyobraźnia twórców, ale prawdziwe konflikty, prawdziwe miejsca i codzienne problemy z jakimi zmagają się ludzie trzeciego świata.


    TAKING LIVES
    (Złodziej życia), 2004, jako Illeana Scott
    Angelina znów w thrillerze. Teraz jako agentka FBI. Jej zadaniem jest wytropienie mordercy, który zabija ludzi a następnie przejmuje ich tożsamość. Illeana ma swoje metody działania i jest dobrym psychologiem.


    SKY CAPTAIN AND THE WORLD OF TOMORROW
    2004, jako Kapitan Franky Cook
    Film z pogranicza thrillera, science-fiction i przygody. Akcja filmu osadzona w latach 30. XX wieku na Manhattanie. Dziennikarka Polly Perkins (grana przez Gwyneth Paltrow) niepokoi się wzrastającą ilością zniknięć wybitnych naukowców. Po ataku latających robotów na Nowy Jork, Polly decyduje się na wyprawę do Nepalu by odnaleźć doktora Totenkopfa, który chce zniszczyć świat. Towarzyszyć jej będzie "Sky Captain" Sullivan (rola Jude Lawa). Jolie gra jednooką kapitan Franky Cook, która jest dowódcą szwadronu gadów. Film miał pojawić się w kinach w USA 25 czerwca, ale ze względu na sequel kasowego hitu "Spider-Man", który ukazał się właśnie w wakacje, premierę przesunięto na 17 września.


    ALEXANDER
    (Aleksander), 2004, jako Olympia
    Oliver Stone, znany z bardzo realistycznego i brutalnego przedstawienia wojny w "Plutonie" czy filmów o prezydentach "JFK" i "Nixon", postanowił zrealizować "wiarygodny portret wojownika", czyli biografię Aleksandra Macedońskiego, najsłynniejszego dowódcy i stratega w historii. Angelina Jolie gra matkę wodza - Olympię. Jak sama jednak przyznaje, nie jest to zbyt duża rola. Samego Aleksandra gra Colin Farrell. Obok nich dużo sław: Val Kilmer, Jared Leto (znany z "Requiem dla snu"), Anthony Hopkins czy Rosario Dawson. Premiera w Polsce - planowana na styczeń.


    THE SHARK TALE
    2004, jako Lola (głos)
    Komputerowa animacja z wytwórni DreamWorks o podwodnym życiu morskich stworzeń, w konwencji komediowej. Oprócz Angeliny Jolie swoich głosów rybkom użyczyli: Renee Zellweger, Robert de Niro, Will Smith a także słynny reżyser Martin Scorsese. Zapowiada się więc ciekawa gra głosów - zwłaszcza głos Angeliny w ciele rybiej femme fatale, która używa swych wdzięków by osiągnąć to, czego chce.


    MR. AND MRS. SMITH
    (w trakcie zdjęć - 2004), jako Jane Smith
    Angelina Jolie i Brad Pitt? Sam fakt takiego duetu nie pozwala spokojnie czekać na premierę tego filmu. Do tego fabuła intryguje - będzie to opowieść o znudzonych sobą nawzajem małżonkach, którzy odkrywają, że są płatnymi mordercami, a ich zadania to zabicie siebie nawzajem. Aktorsko na pewno nie będziemy zawiedzeni. Zobaczymy jak będzie z rozwinięciem fabuły. Przygotujmy się na klimaty thrillera, akcji i romansu.


    LOVE AND HONOR
    (zapowiedź - 2004), jako caryca Katarzyna Wielka
    Film historyczny, ale kładący nacisk bardziej na życie prywatne, głównie miłosne, Katarzyny Wielkiej (żyjącej w XVIII wieku). Przed Angeliną Jolie wielką carycę Rosji grała m.in. Julia Ormond. Zobaczymy, która caryca bardziej się nam spodoba.



    INNE FILMY:

  • Pushing Tin (Zmęczenie materiału, 1999), jako Mary Bell - Jolie gra u boku swojego eks - Billy'ego Boba Thorntona (którego imię miała nawet wytatuowane na ramieniu); grają urocze małżeństwo, on jest kontrolerem lotów samolotowych i lubi prowadzić potyczki słowne ze swoim kolegą.
  • Hell's Kitchen (1998), jako Gloria McNeary - historia grupy nastolatków zamieszanych w handel narkotykami.
  • True Women (Prawdziwe kobiety), 1997, jako Georgia Virginia Lawshe Woods (TV) - historia przyjaźni dwóch dziewczynek (jedną z nich gra Jolie) w XIX-wiecznej Ameryce, na przestrzeni kilkudziesięciu lat - aż do wojny secesyjnej.
  • Mojave Moon (1996), jako Eleanor Elie Rigby - komedia, do tego przygodowa, która swój początek ma w barze, gdzie poznaje się Al i Ellie (Jolie), najpierw jadą do domu Ala, a potem do Ellie - tu zaczyna się ich przygoda.
  • Foxfire (Wtajemniczenie), 1996, jako Margaret Legs Sadovsky - dramat, Jolie gra kobietę wyzwoloną i oczywiście buntowniczą, która zmienia życie czterech nastolatek z amerykańskiego liceum - dziewczyny pod jej wpływem zaczynają pić, robią sobie tatuaże, co niestety nie prowadzi do niczego dobrego.
  • Love Is All There Is, 1996, jako Gina Malacici - kolejna, uwspółcześniona wersja Romea i Julii Szekspira; mówi o dwóch wrogo do siebie nastawionych właścicielach restauracji, których dzieci się w sobie zakochują (Jolie gra córkę jednego z nich).
  • Without Evidence (Bez dowodów), 1995, jako Jodie Swearingen - thriller, pokazujący jak rząd tuszuje niewygodne sprawy; Jolie jako narkomanka.
  • Alice & Viril, 1993, jako Alice - etiuda filmowa trwająca 2 minuty, z panem Virilem trzymającym głowę zanurzoną w akwarium i Alice odmierzającą mu czas.
  • Angela & Viril, 1993, jako Angela - etiuda filmowa o piszącym na maszynie panu Virilu i siedzącej obok Angeli.
  • Cyborg 2: Glass shadow (Cyborg 2: Szklany Cień), 1993, jako Casella Cash Reese - sequel kasowego filmu science-fiction z mnóstwem efektów specjalnych; Jolie jako piękna kobieta-cyborg.
  • Lookin' to Get Out, 1982, jako Tosh - siedmioletnia Jolie ma małą rólkę i gra u boku ojca, Jona Voighta, który napisał scenariusz filmu i zagrał w nim główną rolę - hazardzisty.





    Angelina Jolie ma na koncie kilka nominacji do Złotych Malin, ale również trzy Złote Globy i Oscara.
    Zobaczymy co przyniosą jej dalsze lata kariery, ale miejmy nadzieję, że wykorzysta swój talent
    i zaskoczy nas niejedną ambitną i oscarową rolą.



    e-mail
    Autor filmografii: Karina Kalemba - KARINA