var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-4192223-1']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })();
Strona główna KMF
Metro-Goldwyn-Mayer
Rok założenia - 1924

Najsłynniejsze filmy:

- Czarnoksiężnik z krainy Oz (1939)
- Przeminęło z wiatrem (1939)
- Filadelfijska opowieść (1940)
- Amerykanin w Paryżu (1951)
- Quo Vadis (1951)
- Deszczowa piosenka (1952)
- Zakazana planeta (1956)
- Ben-Hur (1959)
- Północ, północny zachód (1959)
- Doktor Żywago (1965)
- 2001: Odyseja Kosmiczna (1968)
- seria Poltergeist (1982-1988)
- Rain Man (1988)
- Thelma & Louise (1991)
- Ronin (1998)
- Legalna blondynka (2001)

Krótka lekcja historii

W 1916 roku właściciel sieci kin Marcus Loew założył wytwórnię filmową Metro Pictures Corporation. W kwietniu 1924 roku kupił od Samuela Goldwyna jego firmę Goldwyn Pictures Corporation (założoną w 1917), oraz Louis B. Mayer Pictures (1918), tworząc jedną dużą wytwórnię Metro-Goldwyn-Mayer. Szefostwo tworzyli Louis Meyer, Harry Rapf oraz Irving Thalberg. Hale zdjęciowe Culver City Studios były poprzednią własnością Goldwyna. Pierwszym sukcesem nowej wytwórni była przejęta od Goldwyna produkcja "Ben-Hura". Po śmierci Loewa w 1927, MGM na krótko przejął konkurent William Fox, lecz interwencje Mayera i wypadek, jakiemu uległ Fox, przywróciły wytwórnię prawowitym właścicielom i twórcom. Chorowity Thalberg w 1932 roku został wydalony z zarządu firmy, na jego miejsce Mayer przyjął swego zięcia Davida O. Selznicka. Złota era Metro-Goldwyn-Mayer rozpoczęła się dzięki kontraktom z gwiazdami. Byli wśród nich bracia Marx, Clark Gable, James Stewart, Frank Sinatra, Fred Astaire, Ginger Rogers, Gene Kelly, Elizabeth Taylor, Jean Harlow, Stan Laurel & Oliver Hardy, Buster Keaton, Greta Garbo, Bette Davis, Joan Crawford, oraz słynna para Spencer Tracy & Katharine Hepburn. Produkowano do 50 filmów rocznie, nawet Wielki Kryzys nie nadszarpnął finansami wytwórni. Po wojnie zredukowano ilość filmów o połowę, na rzecz ich jakości. W 1941 roku uruchomiono wydział animacji pod wodzą Texa Avery'ego, Williama Hanny i Josepha Barbery.

Wskutek konfliktów na tle budżetowym, w 1951 roku odszedł Louis B. Mayer. Wytwórnia w tym czasie produkowała cieszące się ogromną popularnością musicale Gene'a Kelly'ego, lecz wkrótce - podobnie jak wszystkie wytwórnie - także MGM dopadł "kryzys telewizyjny". Doszedł do tego konflikt prawny, wskutek oskarżeń o praktyki monopolistyczne wobec producentów niezależnych, w który to paragraf wielkie wytwórnie wpadały jak muchy. Megaprodukcja "Ben-Hur" (1959) nie powstrzymała recesji w MGM. Dwa lata wcześniej zamknięto oddział animacji. W latach 60. przy ciągłych zmianach szefostwa, studio zaczęło produkować filmy stricte telewizyjne. W 1967 roku wytwórnię kupił kanadyjski biznesmen Edgar Bronfman, Sr., by sprzedać ją dwa lata później Amerykaninowi Kirkowi Kerkorianowi, potentatowi hotelarskiemu z Las Vegas. Postawiony na czele wytwórni James T. Aubrey bezmyślnie wyprzedał majątek hal zdjęciowych i magazynów, pełnych kolekcjonerskich pamiątek po słynnych filmach. Zmniejszono produkcję do zaledwie kilku średniobudżetowych filmów rocznie, nie licząc tanich produkcji TV. W 1973 roku zamknięto oddział dystrybucji, którą zajęła się wytwórnia United Artists. Upadek MGM powstrzymał nieco zakup przez Kerkorkiana bankrutującej wytwórni United Artists w 1979 roku. Połączone firmy nazwano MGM/UA Communications.

W 1985 roku multimilioner Ted Turner kupił MGM/UA, lecz brak poręczeń bankowych zmusił go 74 dni później do odsprzedania wytwórni Kerkorianowi. Turner jednakże pozostawił sobie (za jedyne 1,5 miliarda dolarów) prawa do biblioteki filmów MGM i UA (których część pokolorował, ku rozpaczy fanów). Hale zdjęciowe sprzedano wytwórni telewizyjnej Lorimar. W 1990 roku Włoch Giancarlo Parretti kupił MGM/UA za kredyt banku Credit Lyonnais, lecz dwa lata później zbankrutował, wskutek czego Credit Lyonnais stał się właścicielem wytwórni. Bankierzy nie byli na dłużej zainteresowani wytwórnią, którą po raz trzeci kupił Kirk Kerkorian. Chcąc produkować dobre filmy, sprzedał część MGM australijskiej sieci telewizyjnej Seven Network. W 1997 roku Kerkorian kupił prawa do filmów upadłej Orion Pictures. W 2004 roku Metro-Goldwyn-Mayer zostało kupione przez Sony za 5 miliardów dolarów, w czego 2 miliardy poszły na spłatę zadłużenia MGM. Tym sposobem Sony przejęło całość MGM, po zakupie hal zdjęciowych w 1990 roku. Japoński gigant jest teraz właścicielem MGM, UA, Columbii i TriStar, największej biblioteki filmów na świecie, oraz takich znaków firmowych, jak James Bond, Różowa pantera, czy Rocky.



Czołówki na przestrzeni lat


Słynne logo wytwórni - ryczący lew o imieniu Tanner w okręgu utworzonym z czterech celuloidowych wstęg, wymyślił Howard Dietz dla współtwórcy MGM Samuela Goldwyna. Pomysłem Goldwyna była sentencja "Ars Gratia Artis" (Sztuka dzięki sztuce). Pod okręgiem umieszczono teatralną maskę, poniżej niej - stylizowaną ramkę z nazwą wytwórni. Po obu stronach logo widnieją napisy TRADE i MARK. Czołówkę z dwukrotnie ryczącym lwem po raz pierwszy zaprezentowano w 1928 roku, przed filmem "White Shadows on the South Seas".



10 lat później wykonano jej kolorową wersję.



W roku 1953 nakręcono nowego lwa do nowej czołówki, nakręconej na potrzeby CinemaScope. Nazwę wytwórni przeniesiono z ramki do półkola nad okręgiem. Pierwsze litery nazwy zabarwiono na czerwono. To logo było w użyciu do 1956 roku.



Od 1957 roku logo MGM, z nakręconym na nowo lwem i rozciągniętymi nieco w dół wstęgami, stało się najbardziej rozpoznawanlym znakiem tej wytwórni. Także najdłużej wykorzystywanym. Zmieniono je dopiero w 1982 roku.



Zmiana właściciela wytwórni w 1967 roku spowodowała zmianę logo, na prosty obraz lwa w okręgu ze skromnym napisem "MGM" pod spodem. Otwarto nim tylko dwa filmy: "Grand Prix" i "2001: Odyseję Kosmiczną". Logo, choć było oficjalne, nie spodobało się wytwórni i szybko wrócono do jego klasycznego wyglądu. Filmy z 1974 roku rozpoczynały się klasyczną planszą, z dodanym napisem z okazji 50-lecia wytwórni "Beginning Our Next 50 Years".



Wersja logo, przygotowana na potrzeby telewizyjnych produkcji MGM.



Istniała także wersja czołówki, która rozpoczynano telewizyjne kreskówki.



W 1982 roku, trzy lata po połączeniu z United Artists, zmieniono półkolistą nazwę wytwórni na MGM/UA Entertainment Company. Celuloidowe wstęgi zostały rozjaśnione, a dźwięk ryku lwa nagrany na nowo. Filmy z 1984 roku poprzedzano tą samą czołówką, lecz z jubileuszowym napisem "Sixty Years of Great Entertainment" w miejscu sentencji "Ars Gratia Artis".



W latach 80. logo zaadaptowano na rynek video. Zamiast pełnej nazwy wytwórni, pod wstęgami umieszczono napis "MGM/UA HOME VIDEO".



W latach 1987-1990 połączone wytwórnie MGM/UA, doczekały się jeszcze jednej, tym razem komputerowo animowanej czołówki, kompletnie niezwiązanej z ryczącym lwem.



W 1990 roku powrócono do pierwotnej nazwy wytwórni w czołowce, która, podobnie jak wizerunek lwa i wygląd złotych wstęg, pozostają niezmienne do tej pory. W 1999 roku z okazji 75-lecia dodano napis "75, A Legacy of Excellence".



W 1998 roku na potrzeby rynku video i rozpoczynającego ekspansję formatu DVD, zmodyfikowano logo poprzez dodanie napisu "HOME ENTERTAINMENT". Zaś od 2001 roku wszystkie filmy wytwórni rozpoczynają się klasyczną czołówką, lecz z dodanym adresem oficjalnej strony www.mgm.com.





Wybrane wariacje czołówek


"Nieustraszeni zabójcy wampirów"
animowani Abronsius i Alfred patrzą na lwa z logo, któremu nagle urosły kły
"Północ, północny zachód"
zamiast czarnego, zielone tło, korespondujące z czołówką filmu
"Tom i Jerry"
parodia klasycznego logo z Tomem ryczącym zamiast lwa
"Latający cyrk Monty Pythona", odc 6
gryzoń zamiast lwa


Powrót do wyboru Czytaj dalej